Как работи сервото на волана

Без него щяхме да стоим още във времето преди 1989 г., когато по българските улици се караха само съветски возила

Пламен Георгиев,
серво на волана

ZF

С игурен съм, че голяма част от вас си спомнят времената, когато са се учили или притежавали „Лада“, „Жигула“, „Москвич“ или нещо друго от великия автомобилен потенциал на Съветския блок. Да завиваш с един пръст върху волана беше немислимо, напротив, човек се нуждаеше от сериозни предмишници, за да го завърти.

Днес всичко е коренно различно и една от причините за това се крие в сервоусилвателя на волана. От въвеждането си през 1950 г., той прави завъртането му много лесно и гарантира спокойно маневриране в града.

Историята на сервоусилвателя на кормилното управление започва през 1926 г., когато инженерът Франсис У. Дейвис започва изследвания в Pierce Arrow по темата. Технологията обаче стига до улиците едва през 1951 г. в автомобил на Chrysler.

Хидравличното кормилно управление бързо започна триумфално шествие, тъй като предимствата са game changer. Освен че намалява физическото натоварване, сервото също така подобряна безопасността и контрола на автомобила.

През десетилетията нищо не се променя в основния принцип на функциониране на сервоусилвателя на волана: той подсилва силата на кормилното управление. Това може да се направи основно по два начина: хидравличен и електрически.

Ето как работят основните видове сервоусилвания.

Хидравлично сервоуправление (Power Steering)

1. Помпа: Хидравличната помпа създава налягане в хидравличната течност. Тази помпа може да бъде задвижвана от двигателя чрез ремък.

2. Хидравлична течност: Течността преминава през маркучи към цилиндъра на кормилната рейка.

3. Кормилна рейка: Когато водачът завърти волана, движението се предава към кормилната рейка. В зависимост от посоката на завъртане, хидравличната течност се насочва към една от двете страни на буталото в рейката.

4. Бутало и пиньон: Налягането на хидравличната течност действа върху буталото, което придвижва пиньона (зъбно колело). Пиньонът е свързан с кормилната щанга, която завърта колелата.

5 Завъртане на колелата: Благодарение на хидравличното налягане, колелата се завъртат лесно и плавно.

Електрическо сервоуправление (Electric Power Steering - EPS)

1. Електрически мотор: Вместо хидравлична помпа, тук се използва електрически мотор, който генерира необходимата сила.

2. Сензори: Сензорите следят позицията на волана и скоростта на автомобила. Те предават информацията към електронния контролен модул (ECU).

3. Електронен контролен модул (ECU): ECU обработва данните от сензорите и определя колко помощ е необходима за завъртане на волана.

4. Електрически мотор: Моторът получава сигнал от ECU и започва да върти зъбната рейка директно, без нужда от хидравлична течност.

5. Зъбна рейка: Зъбната рейка е свързана с кормилната щанга, която завърта колелата.

Предимства на електрическото сервоуправление пред хидравличното

По-ефективно използване на енергията, тъй като електрическият мотор работи само когато е необходимо.

По-малко поддръжка, тъй като няма нужда от хидравлична течност и маркучи.

По-прецизно управление, благодарение на бързите реакции на електрическия мотор.

И двата вида сервоуправление значително подобряват комфорта и безопасността при шофиране, като правят управлението на автомобила по-лесно и по-контролируемо.

серво на волана сервоуправление волан